FedEX

Stan prawny na dzień 17.09.2020

 

Treść regulaminu

Pełna treść regulaminu jest dostępna na stronie https://www.fedex.com/pl-pl/conditions-of-carriage-domestic.html

 

Pytania i odpowiedzi

Usługę, której przedmiotem jest Przesyłka Kurierska uważa się za niewykonaną, gdy nastąpiła jej utrata, przy czym za utraconą uważa się Przesyłkę Kurierską, której nie można Doręczyć w terminie 30 dni od dnia nadania.

Usługę, której przedmiotem jest Przesyłka Kurierska uważa się za nienależycie wykonaną, gdy nastąpiło:

  1. opóźnienie względem Terminu,
  2. ubytek w Przesyłce Kurierskiej,
  3. uszkodzenie Przesyłki Kurierskiej.

Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi, której przedmiotem jest Przesyłka Kurierska należne jest odszkodowanie:

  • za utratę, ubytek lub uszkodzenie Przesyłki Kurierskiej, nie będącej przesyłką z korespondencją, w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych lub uszkodzonych rzeczy,
  • za utratę, ubytek lub uszkodzenie Przesyłki Kurierskiej z zadeklarowaną wartością w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość Przesyłki Kurierskiej,
  • za utratę Przesyłki Kurierskiej z korespondencją w wysokości dziesięciokrotności opłaty za Usługę nie niżej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty za traktowanie przesyłki listowej jako poleconej, określonej w cenniku usług powszechnych w obrocie krajowym operatora wyznaczonego,
  • za opóźnienie w doręczeniu Przesyłki Kurierskiej w stosunku do gwarantowanego terminu doręczenia, w wysokości nie przekraczającej dwukrotności opłaty za Usługę.

Odpowiedzialność FedEx za Przesyłkę wygasa wraz z przyjęciem Przesyłki bez zastrzeżeń za wyłączeniem szkód niewidocznych, w tym przypadku roszczenie wygasa po upływie 7 dni od Doręczenia.

W przypadku powstania szkody lub opóźnienia w Doręczeniu należy sporządzić protokół, który powinien być podpisany przez Zleceniodawcę lub Odbiorcę oraz przedstawiciela FedEx. Protokół powinien zostać sporządzony niezwłocznie na formularzu FedEx i zawierać datę i godzinę jego sporządzenia, datę i godzinę Doręczenia oraz zawierać opis szkody i stanu Przesyłki oraz informacje o opakowaniu Przesyłki. Protokół powinien zostać sporządzony niezwłocznie przy Doręczeniu lub w przypadku uszkodzeń niewidocznych w terminie 7 dni od dnia Doręczenia.

Regulamin nie podaje konkretnego terminu w ustawie jest do 12 miesięcy.

FedEx rozpatruje Reklamacje, które są wniesione w formie elektronicznej, pisemnej lub złożone do protokołu i zawierają komplet dokumentów. Reklamacja powinna zawierać:

  1. Datę Reklamacji,
  2. Imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres korespondencyjny wnoszącego Reklamację,
  3. Numer listu przewozowego,
  4. List Przewozowy,
  5. Protokół Szkody,
  6. Uzasadnienie możliwie precyzyjnie opisujące stan faktyczny,
  7. Kwotę odszkodowania w przypadku gdy reklamujący żąda odszkodowania,
  8. Dokumenty wskazujące i uzasadniające wysokość roszczenia (rachunek, faktura VAT itp.),
  9. Numer konta bankowego, na które FedEx powinien wypłacić odszkodowanie w przypadku uznania Reklamacji,
  10. Podpis reklamującego (za wyłączeniem zgłoszeń mailowych),
  11. W przypadku zrzeczenia się przez Zleceniodawcę na rzecz Odbiorcy roszczenia: oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń.

W celu uchylenia wątpliwości FedEx informuje, że za Reklamację uważa się również zgłoszenie niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi, które nie zawiera żądania zapłaty odszkodowania.

Nadanie Przesyłki, której deklarowana wartość przekracza 2500 zł wymaga zgody FedEx.

Stratę można oszacować wg wartości przesyłki np. z faktury oraz stopnia jej uszkodzenia.

FedEx nie odpowiada za szkody pośrednie i utracone korzyści (postanowienie nie dotyczy konsumentów).
FedEx nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w opakowaniu Przesyłki, jej zabezpieczeniu, palecie itp. (postanowienie nie dotyczy konsumentów).
FedEx odpowiada za kwotę pobrania od momentu pokwitowania jego przyjęcia od Odbiorcy i do wysokości kwoty wskazanej na Liście Przewozowym.

Wszelkie roszczenia związane ze świadczeniem Usług powinny być zgłoszone:

  1. elektronicznie, przez złożenie Formularza Zgłoszenia Reklamacji (dostępnego pod adresem: https://www.fedex.com/CLAIMS/?locale=pl_pl   lub
  2. w formie pisemnej lub
  3. do protokołu w Oddziale, w terminach przewidzianych odpowiednio przez Prawo Pocztowe lub Prawo Przewozowe („Reklamacje”).

FedEx w terminie 14 dni od dnia otrzymania Reklamacji:

  1. udziela odpowiedzi na Reklamację albo
  2. informuje reklamującego o niemożności udzielenia odpowiedzi na Reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, podając tego przyczynę oraz termin udzielenia odpowiedzi na Reklamację, nie dłuższy niż 30 dni od dnia zgłoszenia Reklamacji.

Jeżeli Reklamacja nie spełnia wymogów formalnych wskazanych powyżej FedEx wzywa reklamującego do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Na czas usunięcia braków bieg terminów Reklamacji zostaje zawieszony. W przypadku nieuzupełnienia braków, Reklamację pozostawia się bez rozpoznania, o czym FedEx powiadamia na piśmie lub mailem.

Reklamację zgłoszoną przez osobę nieuprawnioną, tzn.: inną niż Zleceniodawca lub Odbiorca, traktuje się jak niewniesioną, o czym FedEx niezwłocznie powiadamia, informując o możliwości zgłoszenia reklamacji przez uprawnionego.

FedEx w szczególności nie świadczy Usługi wobec:

  1. Przesyłek zawierających rzeczy niebezpieczne lub mogące wyrządzić szkodę na osobie lub mieniu, w tym w szczególności: materiały wybuchowe, łatwopalne, radioaktywne, substancje żrące, cuchnące, broń lub amunicję,
  2. Przesyłek zawierających żywe rośliny i zwierzęta,
  3. Przesyłek zawierających zwłoki, szczątki ludzkie lub zwierzęce,
  4. Przesyłek mających na opakowaniu lub w widocznym miejscu zawartości, treści naruszające dobra chronione przez prawo,
  5. Przesyłek, które ze względu na swoje właściwości uniemożliwiają wykonanie Usługi przy użyciu posiadanych przez Zleceniobiorcę środków i urządzeń transportowych,
  6. Przesyłek zawierających dzieła sztuki, antyki, kamienie i metale szlachetne w jakiejkolwiek postaci bądź formie, waluty, zbywalne papiery wartościowe, certyfikaty i jakiekolwiek walory zbywalne,
  7. Przesyłek, których przewóz jest zakazany w świetle przepisów obowiązującego prawa,
  8. Przesyłek w opakowaniach mogących zabrudzić lub uszkodzić w inny sposób pozostałe Przesyłki,
  9. Przesyłek szklanych i łatwo tłukących się oraz zawierających elementy szklane,
  10. Przesyłek, których zadeklarowana wartość przekracza limity zakładu ubezpieczeń lub budzi wątpliwości, co do zgodności zawartości z deklarowaną wartością,

Szczegółowy wykaz rzeczy wyłączonych z świadczonej Usługi znajduje się na stronie www.fedex.com/pl

Próba polubownego załatwienia sprawy lub spór rozstrzyga właściwy sąd powszechny.