InPost

Stan prawny na dzień 17.09.2020

 

Treść regulaminu

Pełna treść regulaminu jest dostępna na stronie https://inpost.pl/regulaminy

 

Pytania i odpowiedzi

Usługę uważa się za niewykonaną w szczególności w przypadku utraty (zagubienia, całkowitego zniszczenia) przesyłki lub, gdy doręczenie Przesyłki albo zawiadomienie o próbie jej doręczenia nastąpiło po upływie 30 dni od dnia nadania. Usługę uważa się za nienależycie wykonaną w szczególności w przypadku:

  1. opóźnienia w doręczeniu Przesyłki w stosunku do gwarantowanego terminu; po 14 dniach roboczych, chyba, że umowa określa inny termin
  2. uszkodzenia lub ubytku zawartości Przesyłki;
  3. wykonania usługi niezgodnie ze zleceniem oraz przepisami Prawa pocztowego lub Prawa przewozowego (w zależności czy chodzi o wykonanie Usługi pocztowej, czy Usługi przewozowej).

Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania Usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia Przesyłki kurierskiej bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia Przesyłki niedające się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu Przesyłki i nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia Przesyłki zgłosił Operatorowi roszczenie z tego tytułu oraz udowodnił, że ubytki lub uszkodzenia Przesyłki powstały w czasie między przyjęciem Przesyłki przez Operatora w celu wykonania Usługi, a jej doręczeniem Odbiorcy.

Roszczenie z tytułu ubytku lub uszkodzenia Przesyłki towarowej wygasa wskutek przyjęcia Przesyłki towarowej bez zastrzeżeń, chyba że:

  1. szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem Przesyłki towarowej przez Odbiorcę;
  2. zaniechano takiego stwierdzenia z winy Operatora;
  3. ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Operatora;
  4. szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć Odbiorca stwierdził po przyjęciu Przesyłki towarowej i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem Przesyłki towarowej do przewozu a jej wydaniem.

W przypadku odbioru uszkodzonej przesyłki, reklamacja powinna być uznana gdy nie zachodzą pewne okoliczności np. wyłączające jego odpowiedzialność z par. 11.2.

Niedoręczoną Przesyłkę uważa się za utraconą, jeżeli doręczenie lub zawiadomienie o próbie jej doręczenia lub możliwości odebrania w Punkcie Obsługi Paczki lub Oddziale nie nastąpiło w terminie 30 dni od dnia jej nadania.

Z zastrzeżeniem przepisów bezwzględnie obowiązujących oraz obowiązujących zasad dotyczących składania reklamacji (§ 14 Regulaminu), wszelkie zastrzeżenia dotyczące wykonania Usług lub stanu Przesyłki powinny zostać opisane przez Odbiorcę w chwili przyjęcia Przesyłki na stosowanych przez Operatora potwierdzeniach odbioru Przesyłki.

W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi prawo wniesienia reklamacji przysługuje:

  1. Nadawcy;
  2. Odbiorcy - w przypadku gdy Nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy Przesyłka została doręczona Odbiorcy.

Reklamacja może zostać wniesiona nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki.

Reklamacja powinna zawierać:

  1. imię i nazwisko nadawcy albo adresata albo nazwę oraz adres do korespondencji albo adres siedziby nadawcy albo adresata, zwanego dalej "reklamującym";
  2. przedmiot reklamacji;
  3. datę i miejsce nadania Przesyłki;
  4. numer dokumentu potwierdzającego nadanie lub numer Przesyłki;
  5. uzasadnienie reklamacji;
  6. kwotę odszkodowania -w przypadku gdy reklamujący żąda odszkodowania;
  7. podpis reklamującego -w przypadku reklamacji wnoszonej w postaci pisemnej;
  8. datę sporządzenia reklamacji;
  9. wykaz załączonych dokumentów.

W przypadku złożenia reklamacji w formie pisemnej reklamujący dołącza:

  1. potwierdzenie nadania;
  2. oświadczenie Nadawcy o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń (jeśli się zrzekł)
  3. kopię protokołu, albo
  4. oświadczenie o stwierdzonych ubytkach lub uszkodzeniach Przesyłki złożone przez przyjmującego tę przesyłkę bezpośrednio przy przyjęciu Przesyłki;
  5. przytoczenie okoliczności potwierdzających nadanie lub doręczenie Przesyłki;
  6. opakowanie uszkodzonej przesyłki, jeżeli Operator tego zażąda;
  7. oświadczenie o stwierdzeniu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń Przesyłki, z zachowaniem terminu
  8. dokumenty potwierdzające nienależyte wykonanie usługi doręczenia Przesyłki –do wglądu.

Do reklamacji wniesionej za pomocą środków komunikacji elektronicznej należy dołączyć kopie dokumentów o których mowa w Regulaminie. Jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, Operator może zażądać przekazania mu oryginałów tych dokumentów.

Oryginały dokumentów są zwracane reklamującemu za pokwitowaniem, w każdej chwili na jego wniosek. W przypadku braku wniosku Operator zwraca je najpóźniej po zakończeniu postępowania reklamacyjnego.

W przypadku stwierdzenia przez Operatora niespełniania przez reklamację wymogów, gdy ich spełnienie jest konieczne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, Operator wezwie reklamującego do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, na wskazany adres w wezwaniu. Termin ten nie wlicza się do terminu rozpatrzenia reklamacji.

Za odpowiednio zamknięte, wytrzymałe i zabezpieczone wewnętrznie zapakowanie paczki odpowiada Nadawca.

Wskazana przez Nadawcę (Zleceniodawcę) wartość Przesyłki nie może przewyższać jej zwykłej wartości i powinna być potwierdzona stosownymi dowodami (np. faktury, rachunki lub inne dokumenty). W przypadku Nadawców niebędących Konsumentami, rzeczy i jakiekolwiek materiały o wartości przekraczającej kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) lub których utrata czy uszkodzenie mogłyby powodować powstanie roszczenia przewyższającego tę kwotę nie mogą być wysyłane w Przesyłkach innych niż Przesyłka z wykupioną usługą ubezpieczenia. W przypadku niewykupienia usługi ubezpieczenia Przesyłki przez Nadawcę (Zleceniodawcę), wszelką odpowiedzialność Operatora związaną ze świadczeniem Usługi pocztowej lub Usługi przewozowej ogranicza się do kwoty 200 zł.

Nadawca albo Odbiorca mogą zgłosić reklamację w każdej placówce Operatora w formie pisemnej lub ustnie do protokołu oraz elektronicznie do Działu Reklamacji Operatora pod linkiem https://inpost.pl/kontakt/zloz-reklamacje.

InPost S.A., ul. Wielicka 28, 30-552 Kraków, z dopiskiem Dział Reklamacji.
Dzwoniąc na Infolinię InPost pod numerem 722 444 000 lub 746 600 000.

Operator rozpatruje reklamację niezwłocznie i udziela odpowiedzi na reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Termin uważa się za zachowany, jeżeli Operator w tym terminie nadał (wysłał) odpowiedź na reklamację.
W przypadku wniesienia reklamacji drogą elektroniczną ze wskazaniem adresu poczty elektronicznej przez reklamującego właściwego dla odpowiedzi, oznacza to zgodę na doręczanie pism dot. reklamacji drogą elektroniczną na wskazany adres poczty elektronicznej.

Nieudzielenie przez Operatora odpowiedzi na reklamację w terminie skutkuje uznaniem reklamacji w granicach jego odpowiedzialności.

W przypadku złożenia odwołania od rozstrzygnięcia w sprawie reklamacji po upływie wyznaczonego terminu pozostawia się je bez rozpoznania, o czym Operator pocztowy niezwłocznie powiadamia reklamującego.

Niedopuszczalne jest umieszczanie w przesyłce przedmiotów zakazanych przez obowiązujące prawo m.in. pocztowe, a także zgodnie z regulaminem:

  1. przedmiotów pochodzących z przestępstwa;
  2. pieniędzy, papierów wartościowych, innych dokumentów o charakterze płatniczym;
  3. przedmiotów wartościowych (wyrobów jubilerskich, dzieł sztuki, antyków, numizmatyki itp.);
  4. broni, na zakup i posiadanie której wymagane jest pozwolenie, rejestracja lub karta rejestracyjna, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w tym zgodnie z ustawą z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji broni, amunicji i innych materiałów wybuchowych lub łatwopalnych (w tym broni w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji z wyłączeniem: pistoletów hukowych, startowych i alarmowych oraz amunicji do tych pistoletów, o ile nie są bronią palną w rozumieniu tej ustawy oraz, o ile Nadawca dostarczy Operatorowi przed nadaniem takiej Przesyłki wymagane przez ww. ustawę dokumenty oraz spełni pozostałe warunki realizacji takiej usługi);
  5. amunicji, z wyłączeniem amunicji hukowej o kalibrze do 6 mm;
  6. rzeczy chemicznie i biologicznie aktywnych;
  7. środków o właściwościach wybuchowych, łatwopalnych, utleniających, drażniących, żrących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych oraz działających szkodliwie na rozrodczość, mogących spowodować zagrożenie dla zdrowia, życia ludzkiego lub szkody majątkowe u Operatora;
  8. innych rzeczy, które swoimi właściwościami mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia osób mających z nimi styczność, bądź mogących uszkodzić lub zniszczyć inne Przesyłki;
  9. narkotyków, substancji psychotropowych oraz nowych substancji psychoaktywnych tzw. „dopalaczy”;
  10. artykułów szybko psujących się;
  11. produktów i artykułów wymagających szczególnych warunków transportu (w tym wydzielających woń lub płyn);
  12. martwych lub żywych zwierząt i roślin;
  13. zwłok ludzkich, organów ludzkich lub zwierzęcych;
  14. wyroby tytoniowe, w tym tytoń oraz papierosy, e-papierosy oraz ich części;

przy czym powyższe wyliczenie nie ma charakteru wyczerpującego.

W przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub w części reklamujący może wnieść odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na reklamację.

Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym dotyczącym Usługi przewozowej przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji.

W przypadku wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego konsument może skorzystać z pozasądowej możliwości rozwiązywania sporów drogą elektroniczną za pośrednictwem internetowej platformy ODR, która umożliwia dochodzenie swoich roszczeń w związku z Usługą. Platforma ODR dostępna jest pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
W sprawach dotyczących reklamacji Usługi pocztowej, nieuregulowanych w niniejszym paragrafie 14, stosuje się przepisy Prawa pocztowego oraz rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 421).

W sprawach dotyczących reklamacji Usługi przewozowej stosuje się postanowienia paragrafu 14 z zastrzeżeniem postanowień rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U. 2006 nr 38 poz. 266)

W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się przepisy odpowiednio: Prawa pocztowego (dotyczy Usług Pocztowych), Prawa przewozowego (dotyczy Usług Przewozowych) oraz przepisy Kodeksu cywilnego.